Wanneer je de dienst Cloud Monitoring afneemt bij een (Managed) Cloud Server houden wij middels onze tools de Cloud Server in de gaten. Als de server managed is, dan gaan de meldingen hiervan direct naar ons en nemen wij de benodigde actie. Bij een unmanaged server ontvang je de meldingen zelf en kun je dan ook zelf actie ondernemen wanneer nodig.

Welke punten houden jullie in de gaten?

  • CPU (Processorkracht, hoe zwaar deze wordt belast)
  • RAM (Geheugen, hoeveel is er in gebruik, gereserveerd en nog vrij)
  • Swap (Reserve geheugen, hoeveel is er in gebruik, gereserveerd en nog vrij)
  • Diskspace (Schijfruimte, hoeveel ruimte en inodes zijn er nog vrij)
  • Read-only mounts (Is de schijf normaal gemount of read-only bij fouten)
  • Processen (Zijn er zombie processen)
  • YUM / Apt updates (Zijn er kritieke updates voor het systeem beschikbaar
  • DNS (Verwijst de gekozen hostname naar het juiste IP)
  • Current users (Hoeveel gebruikers zijn er via SSH ingelogd op de server)
  • Blacklists (Staat de server op een blacklist)
  • Ping (Is de server bereikbaar en is er geen package loss
  • SSH (Draait de server en is deze bereikbaar)

Eventueel worden de volgende punten in de gaten gehouden (als deze draaien op de server)

  • Firewall (Is deze ingeschakeld en draait hij ook)
  • Email queue (Hoeveel emails staan er in de wachtrij)
  • FTP (Draait de server en is deze bereikbaar)
  • HTTP & HTTPS (Draait de server en is deze bereikbaar)
  • IMAP (Draait de server en is deze bereikbaar)
  • MySQL (Draait de server en is deze bereikbaar)
  • POP (Draait de server en is deze bereikbaar)
  • SMTP (Draait de server en is deze bereikbaar)